Aktuality a zajímavosti

Jakou roli hraje ředitel v kvalitní mateřské škole?

„Kvalitní školka není o dokonalosti. Je o lidech, kteří chtějí dělat věci dobře — a o ředitelích, kteří je dokážou vést. JSOU SRDCEM, KOMPASEM I MOTOREM CELÉ ŠKOLKY“. Stále rostoucí nároky na předškolní vzdělávání přinášejí ředitelkám a ředitelům nové výzvy. Kromě organizačního řízení se dnes od vedení mateřských škol očekává také jasná vize, schopnost motivovat tým a péče o kvalitu vzdělávání.

A právě na tato témata se zaměřil webinář Role ředitele při řízení kvalitní mateřské školy, který vedla lektorka PhDr. Irena Borkovcová, MBA a za agenturu AVDO organizovala Mgr. Šárka Nešporová.

Účastníci se seznámili s praktickými nástroji, které pomáhají školce růst, například:

  • strategické plánování
  • sebehodnocení
  • efektivní práce s diagnostickými portfolii

Diskutovalo se také o tom, jak využít zpětnou vazbu rodičů a dětí, jak nastavit realistické cíle a jak skloubit různé přístupy v týmu tak, aby vznikla jednotná a žitá vize.

Velký prostor byl věnován také rovnováze mezi kontrolou a důvěrou, motivaci zaměstnanců a budování kultury respektu. Podle odborných studií je totiž právě kvalita vedení jedním z nejsilnějších faktorů, které ovlivňují klima školy i výsledky dětí (např. OECD, 2022).

Webinář nabídl i praktické příklady:

  • jak nastavit strategický plán
  • jak využít Maslowovu hierarchii potřeb při vedení lidí
  • jak reagovat na změny, jako jsou slučování školek či implementace nových rámcových programů

Účastníci si vyzkoušeli rozbor vlastní situace pomocí SWOT analýzy a sdíleli zkušenosti z praxe — od malých školek až po vícelokalitní organizace.

Přestože se jednalo o náročná témata, atmosféra byla přátelská a inspirativní.

Diskuse ukázala, že ředitelé a ředitelky se ve své praxi často potýkají s podobnými otázkami:

  • jak udržet kvalitu
  • jak podpořit tým
  • jak vyvážit administrativu s pedagogickým vedením.

Pokud jste se webináře nezúčastnili, byla to škoda — ale určitě ne poslední příležitost. Jak řekla jedna z účastnic: „Když má vedení jasnou vizi, vidí ji i děti.“

Co je nadání, jak se projevuje u předškolních dětí a jak ho rozvíjet?

 

Tento krátký článek je shrnutím klíčových poznatků z webináře Diagnostika a podpora nadaných dětí v MŠ (29. 9. 2025) s lektorkou Mgr. Anetou Hřavovou. Přijměte pozváním k tomuto a dalším podobným tématům z naší nabídky na www.avdo.cz.

Co je to nadání a jak ho u předškolního dítěte rozpoznat? To bylo hlavním tématem webináře společně s konkrétními postupy, jak k nadaným dětem v citlivém předškolním věku přistupovat.

Lektorka otevřela setkání vysvětlením, že nadání se vyznačuje výrazně nadprůměrnými schopnostmi – a to nejen akademickými, ale často také kreativními nebo sociálními.

💡 Klíčová myšlenka:

„Nadané děti nemusí vykazovat rovnoměrný vývoj. Jejich intelekt může být velmi pokročilý, ale emoční nebo sociální oblast naopak nezralá.“ Proto je zásadní vyvarovat se předsudků. Nadané dítě nemusí vynikat ve všem – může například úžasně tvořit, ale mít potíže v kolektivu nebo špatně reagovat na omezení.

🤯 Emoční výzvy:

Z webináře vyplynulo, že nadané děti bývají často emočně intenzivní, což může být pro učitele náročné.

„Ve vysoké inteligenci se často skrývá i vysoká zranitelnost.“

Účastníci sdíleli příklady, kdy nadané dítě reagovalo na frustraci pláčem, výbušností nebo stažením se do sebe. Proto je nutné podporovat nejen intelekt, ale také vytvoření bezpečného prostředí pro vyjádření emocí.

🔍 Metoda NOMI

K rozpoznání skutečného potenciálu dítěte byla doporučena diagnostická metoda NOMI, která pedagogům nabízí praktickou strukturu pro pozorování skrze osm specifických úkolů. Metoda nehodnotí jen znalosti, ale pomáhá odhalit i schopnosti jako tvořivost, samostatnost, pozornost nebo schopnost adaptace.

Krátký vhled do metody NOMI

(Zapojme všechny, 2020)

  • Metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole, která vznikla v roce 2012 v rámci grantového projektu Pedagogicko-psychologické poradny Královéhradeckého kraje.
  • Skládá se z 8 úkolů, které pedagog předkládá dítěti v individuálním rozhovoru a sleduje specifické projevy nadání.
  • NOMI sleduje verbální schopnosti, schopnost abstrakce a analýzy, řešení problémů a dále třeba paměť, tvořivost, alternativní myšlení, originalitu, komunikace nebo samostatnost.
  • Metoda pouze k předběžné identifikaci – nenahrazuje vyšetření psychologem.


🚀 Jak podporovat nadané děti v MŠ

Závěr webináře přinesl řadu praktických přístupů, jako například:

  • 🎨 Tvůrčí výzvy: Namísto „dělej, co ostatní“ dát nadanému dítěti prostor tvořit, bádat, zkoumat.
  • 🧠 Pokročilé otázky: Některým dětem nevyhovují jednoduchá zadání – je dobré je vtáhnout do vyšší úrovně myšlení.
  • 🌀 Individualizace: Ne všichni mají mentálně stejný věk, i když datum narození říkají něco jiného.

Pedagogové byli povzbuzeni, aby spolupracovali s rodiči a odborníky – nejen z důvodu podpůrných opatření, ale i pro dlouhodobou pohodu dítěte.

Kreativitou ke štěstí!

Je naše štěstí spojeno s tím, jak moc jsme ve svém životě kreativní?

Experti se shodují, že existuje pojítko mezi kreativitou a pocitem štěstí.

Nedávná novozélandská studie odhalila, že pokud se podílíte na kreativních činnostech, přinese vám to pozitivní emoce a pocit naplnění. Studie provedená na studentech univerzity v Severní Karolíně se přidává k tomuto názoru s tím, že studenti, kteří se pravidelně věnují kreativním činnostem, se dle svých odpovědí cítí šťastnější než jejich netvořiví kolegové.

Napadá Vás nyní, že už tak máte dost práce, natož abyste ještě plýtvali svým časem na nějaké háčkování nebo lepení letadýlek? Najděte si tedy čas alespoň na tento krátký článek a zkuste popřemýšlet, zda by přece jen nestálo za to svůj postoj přehodnotit.

Jak přesně nám může kreativita pomoci ke štěstí?

  1. Pomáhá nám vnímat přítomný okamžik a zapomenout na problémy.
  2. Pomáhá nám vyjádřit emoce a zpracovat je.
  3. Pomáhá nám v sebevyjádření.
  4. Dopomáhá ke zdravé mysli. Při kreativní činnosti se uvolňuje dopamin, který je přirozeným antidepresivem.
  5. Dává nám pocit smysluplnosti.
  6. Dává nám radost z dobře vykonané práce.
  7. Posiluje mezilidské vztahy (při skupinových činnostech).

Kreativita je především o nových myšlenkách a nápadech, o propojení různých nápadů a o tvoření nových, výjimečných řešení.

Nebojte, nemusíte být žádným profesionálem, abyste mohli být kreativní. Stačí si z nepřeberného množství kreativních činností vybrat tu, která Vás baví. Může to být třeba kreslení, kreativní psaní, výroba šperků, háčkování, práce se dřevem nebo scrapbooking. Svou kreativitu můžete uplatnit také v kuchyni nebo při vymýšlení her pro děti.

Nejlepší pocit máme, pokud můžeme svým výtvorem někomu udělat radost. Může jít o ručně pletený svetr od babičky, korále z těstovin od našich dětí, postýlku, kterou vyrobil tatínek pro miminko nebo ručně vyráběné přáníčko od kamarádky.

Kreativita se dá použít také ve škole. Dobrý učitel ví, jak použít neotřelé a zábavné postupy k předání vědomostí. A nemluvíme tu jen o hodinách výtvarky nebo hudebky. Tvořivost se dá využít i v matematice nebo ve výuce jazyka. Učitelé jsou tedy často velmi kreativními jedinci. Náš vzdělávací systém sice kreativitu nijak extra nepodporuje, ale ani ji nevylučuje. Je tedy na každém pedagogovi, jak kreativně pojme osnovy a výuku. Z doby školních lavic si pamatuji nejvíce ty učitele, kteří se nám snažili okořenit hodiny různými hrami, hádankami a soutěžemi. Potom také ty, co byli přísní a legrace s nimi nebyla žádná, ale takto by chtěl být v paměti dětí asi málokterý kantor.

Ať už tedy používáte kreativitu při práci nebo ve svém volném čase, je to pro vás přínosné. Budete se cítit lépe a pokud někoho následně obdarujete, bude se vaše radost i šířit dál. Už stačí jen začít. Některé aktivity nevyžadují žádné speciální pomůcky a dovednosti. Pokud chcete něco jednoduchého, vymalujte si třeba mandalu. Pokud jde o aktivity komplikovanější a nevíte jak a s čím začít, doporučuji vám navštívit kurz, workshop či seminář, kde vám řeknou, co si na danou činnost pořídit a nabídnou možné postupy.

U nás můžete vyzkoušet mimo jiné seminář Kouzelná přáníčka.

Pohádky- líbivé příběhy pro děti nebo skrytá poselství?

Většina z nás pohlíží na pohádky jen jako na dobrý způsob, jak děti uklidnit a uspat nebo jako na něco, na co se i my dospělí o Vánocích rádi podíváme v televizi. Asi každý se s nimi setkal. Někomu zprostředkovali první pohádky rodiče či prarodiče, jiný se s nimi seznámil třeba až od paní učitelky v mateřské školce. Jedněm byly předčítány, jiným pouštěny na kazetách. Někdo si je dokonce později četl i sám, protože má pohádky rád, nebo si je náš vzdělávací systém žádal do čtenářského deníku ve škole. Každopádně se dá říct, že kdo neslyšel o Popelce, má mezeru ve vzdělání.

V dnešní době je bohužel asi nejčastější formou televize, která sice dítě zabaví, avšak nedává prostor představivosti a kreativitě. Moderní pohádky jsou mnohdy bezduché a postrádají jakoukoliv přidanou hodnotu. Pokud tedy ovšem za přidanou hodnotu nepovažujeme fakt, že se dítě zabaví a máme od něj na chvilku klid. Televize dítěti přináší již hotové obrazy postav, jejich hlasů, oblečení i grimas a znemožňuje tak dítěti vykreslit si pohádku dle vlastních představ.

GDPR pro školy - základní informace

Nachystali jsme pro Vás 2dílné animační video, ve kterém jsme uvedli základní informace k tématu GDPR pro školy a ŠZ. Je to pro Vás takové opáčko, případně návod, pokud jste všechny přípravy ještě nezvládli. Do druhého dílu se nám vloudila malá chybička - u

připravovaného zákona o zpracování osobních údajů - tzv. Adaptační zákon, se nejedná o novelu, ale úplně nový zákon, který má teoreticky nahradit 101/2000 Sb., ale prakticky je možné, že budou existovat vedle sebe. Teď už Vám jen přejeme, abyste vše dobře zvládli, příliš se ohledně tohoto úkolu nestresovali a zároveň Vás srdečně zveme na semináře Ochrana osobních údajů ve školství - GDPR. Semináře budou probíhat v několika krajských městech ČR. Těšíme se na viděnou!

První díl:


Druhý díl:

Máte ve třídě neposedné, zlobivé či ustrašené dítě?

Počet dětí ve třídách neustále roste a přibývá těch, se kterými není jednoduchá práce a vyžaduje individuální přístup, nové informace, radu odborníka a zejména pochopení Vás - pedagoga.

Seminář Hyperaktivní, hypoaktivní a agresivní dítě v mateřské škole Vás uvede do dané problematiky, nabídne spoustu příkladů a rad. Odborník na tuto problematiku – etoped PaedDr. Zdeněk Martínek. Vám vysvětlí možné příčiny určitého chování

a přesto, že se často jedná o velmi vážná témata, povede seminář zábavnou formou. Pokud jste se dosud jeho semináře nezúčastnili, nepropásněte tuto příležitost. Mnoho desítek účastníků minulých seminářů hodnotilo tuto akci velmi pozitivně. 



Seminář je vhodný pro pedagogy MŠ a nižších ročníků ZŠ (ŠD) i pro rodiče dětí.

Termíny:

SCRAPBOOKING - výtvarná technika, záliba, vášeň, relaxace či od každého kousek?

Ukázka scrapbookinguV posledních dvou letech se v nabídce naší agentury objevil seminář Scrapbooking. Toto slůvko je pro mnohé z Vás stále tajemstvím, takže se ho pokusím krátce vysvětlit.

Scrapbooking (Scrapbook)pochází z angličtiny a je to spojení dvou slov scrap – útržek, book – kniha. Originálně se jedná o vytváření deníků, zápisníků z cest, alb z fotografií, obrázků, vlastních obrazů. apod. Jeho počátek sahá až do 15. stol. (Anglie). V současné době zahrnuje výrobu a zdobení

mnoha dalších věcí – přáníček, záložek, dárkových taštiček a obálek, šperkovnic apod. Pro výrobu přání se již zavedl název Cardmaking a pro ostatní scrapové tvoření pojem Scrap Art.

V našich kurzech se účastníci seznamují s novým způsobem práce s papírem a také s řadou nových speciálních pomůcek, materiálů, výtvarných potřeb, výtvarných technik apod.