Tento krátký článek je shrnutím klíčových poznatků z webináře Diagnostika a podpora nadaných dětí v MŠ (29. 9. 2025) s lektorkou Mgr. Anetou Hřavovou. Přijměte pozváním k tomuto a dalším podobným tématům z naší nabídky na www.avdo.cz.
Co je to nadání a jak ho u předškolního dítěte rozpoznat? To bylo hlavním tématem webináře společně s konkrétními postupy, jak k nadaným dětem v citlivém předškolním věku přistupovat.
Lektorka otevřela setkání vysvětlením, že nadání se vyznačuje výrazně nadprůměrnými schopnostmi – a to nejen akademickými, ale často také kreativními nebo sociálními.
💡 Klíčová myšlenka:
„Nadané děti nemusí vykazovat rovnoměrný vývoj. Jejich intelekt může být velmi pokročilý, ale emoční nebo sociální oblast naopak nezralá.“ Proto je zásadní vyvarovat se předsudků. Nadané dítě nemusí vynikat ve všem – může například úžasně tvořit, ale mít potíže v kolektivu nebo špatně reagovat na omezení.🤯 Emoční výzvy:
Z webináře vyplynulo, že nadané děti bývají často emočně intenzivní, což může být pro učitele náročné.
„Ve vysoké inteligenci se často skrývá i vysoká zranitelnost.“Účastníci sdíleli příklady, kdy nadané dítě reagovalo na frustraci pláčem, výbušností nebo stažením se do sebe. Proto je nutné podporovat nejen intelekt, ale také vytvoření bezpečného prostředí pro vyjádření emocí.
🔍 Metoda NOMI
K rozpoznání skutečného potenciálu dítěte byla doporučena diagnostická metoda NOMI, která pedagogům nabízí praktickou strukturu pro pozorování skrze osm specifických úkolů. Metoda nehodnotí jen znalosti, ale pomáhá odhalit i schopnosti jako tvořivost, samostatnost, pozornost nebo schopnost adaptace.
Krátký vhled do metody NOMI
(Zapojme všechny, 2020)
- Metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole, která vznikla v roce 2012 v rámci grantového projektu Pedagogicko-psychologické poradny Královéhradeckého kraje.
- Skládá se z 8 úkolů, které pedagog předkládá dítěti v individuálním rozhovoru a sleduje specifické projevy nadání.
- NOMI sleduje verbální schopnosti, schopnost abstrakce a analýzy, řešení problémů a dále třeba paměť, tvořivost, alternativní myšlení, originalitu, komunikace nebo samostatnost.
- Metoda pouze k předběžné identifikaci – nenahrazuje vyšetření psychologem.
🚀 Jak podporovat nadané děti v MŠ
Závěr webináře přinesl řadu praktických přístupů, jako například:
- 🎨 Tvůrčí výzvy: Namísto „dělej, co ostatní“ dát nadanému dítěti prostor tvořit, bádat, zkoumat.
- 🧠 Pokročilé otázky: Některým dětem nevyhovují jednoduchá zadání – je dobré je vtáhnout do vyšší úrovně myšlení.
- 🌀 Individualizace: Ne všichni mají mentálně stejný věk, i když datum narození říkají něco jiného.
Pedagogové byli povzbuzeni, aby spolupracovali s rodiči a odborníky – nejen z důvodu podpůrných opatření, ale i pro dlouhodobou pohodu dítěte.